Pemprosesan Vanila
7:51 PM | Author: naturalvanilla
Aroma dan rasa dari vanila adalah ciri yang menentukan nilai komersialnya di pasaran dunia.

Setelah matang, buah vanila dipetik dan dibawa ke kilang dan ditapis mengikut saiz dan kondisi. Buah vanila dimasukkan ke dalam tong khas yang berisi air panas (63 darjah Celcius).Kemudiannya, buah vanila dibungkus dengan kain berwarna gelap dan diletakkan di platform papan kering selepas satu hari.1 jam pula diperlukan untuk dikeringkan di bawah matahari di tempat terbuka.

Dalam tempoh seminggu, buah vanila dibiarkan selama dua jam sehari untuk kering di bawah matahari dan digulung dalam kain pada setiap sesi pengeringan. Pada tahap ini buah vanila telah menjadi sangat lentur.

Selama dua atau tiga bulan, buah vanila tersebar di rak-rak di tempat teduh bagi membiarkan cita rasa dan aroma untuk berkembang. Selepas itu, buah vanila ditapis di tempat lapang terbuka dan undian mengikut panjang sebelum mereka digabungkan untuk penghantaran. Pada saat ini, aroma mereka sangat luar biasa.

Pasaran untuk vanila di seluruh dunia sangat berkembang pesat. Malaysia yang selama ini mengimport vanila dari negara luar sebenarnya berpotensi besar untuk menghasilkan vanila bagi tujuan pasaran antarabangsa dan kegunaan sendiri.
|
This entry was posted on 7:51 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: