Ciri-ciri vanila
7:10 AM | Author: naturalvanilla


Terdapat banyak jenis vanila berkembang pesat di seluruh dunia; sekitar 110 spesies telah di katalog sejak penemuan vanila. Tanaman yang menghasilkan buah vanila / polong adalah anggrek. Keluarga yang dimiliki spesies adalah Orchidaceae, salah satu keluarga terbesar tanaman berbunga di dunia. Ada 700 genre dalam keluarga Orchidaceae dan sekitar 20,000 spesis.

Anggrek yang dikenali dengan bunga-bunga indah, yang bernilai ekonomi untuk industri hortikultur. Namun, buah vanilla adalah satu-satunya yang mempunyai kepentingan ekonomi sebagai sumber makanan.
Pokok vanila adalah herba merambat yang memanjat. Ia tumbuh setinggi 10 hingga 15 meter, menyokong diri pada tanaman perumah dengan akar udara. Akar yang dihasilkan sepanjang batang, berlawanan dengan daun. Di bawah kondisi penanaman, vanila dilatih dan dipangkas pada ketinggian yang memudahkan proses pendebungaan dan penuaian secara manual.


Bunga vanila yang wangi, lilin dan besar berwarna hijau-kuning pucat warna dengan keluasan labellum pendek dan kelopak atas sedikit lebih kecil daripada daun. Setiap pendebungaan ukuran sekitar lapan sentimeter dan biasanya memaparkan tiga atau empat terbuka bunga pada suatu masa. Bunga yang tidak melalui proses pendebungaan akan bertahan hanya sehari.

Buah vanilla juga dikenali sebagai "kacang" atau "pod". Pada tanaman, sebelum dituai, kacang adalah terjuntai, dan silinder tapi tiga-siku dalam bentuk. Mencapai 10-25cm dan panjang sekitar 1,5 cm diameter, tentang saiz tuai. Setelah buah dituai dan sembuh mereka mengembangkan wangian aromatik.

Di Mexico dan Amerika Tengah, lebah penyerbukan bunga Vanila, tetapi penyerbukan sendiri tidak mungkin di bahagian lain dunia tropika. Karena struktur dan kedudukan benang sari dan stigma dan kurangnya pendebunga alam, tangan penyerbukan sangat diperlukan di sebahagian besar tempat di mana vanila ditanam.

Kaedah pendebungaan secara manual ditemui pada tahun 1841 dan masih digunakan sampai sekarang. Pendebungaan dilakukan pada waktu pagi menggunakan sebuah tongkat kecil daripada buluh.

Vanila berbunga sekali setahun selama sekitar dua bulan. Bunga terbuka daripada dasar segugus ke atas, dengan hanya dua atau tiga bunga terbuka sekaligus. Umumnya, bunga terbuka di pagi hari dan tetap menerima untuk penyerbukan selama lapan jam. Jika pemupukan telah berjaya, bunga tetap pada tulang belakang selama dua atau tiga hari. Jika belum terjadi pembuahan, bunga akan layu dan mati selepas satu hari.
Dari keadaan bunga,jumlah buah dapat ditetapkan dan mengawal jumlah buah vanila kepada satu-satu pokok vanila.

Di alam liar sebagai tanaman asli, semua jenis vanila tumbuh dengan memanjat di pokok-pokok di hutan-hutan tropika basah dari paras laut sekitar 600 meter. Vanila tumbuh subur di sebuah lembab, iklim panas dengan curah hujan yang konsisten. Suhu rata-rata terbaik untuk produksi vanila adalah 28 darjah Celsius, tetapi akan membiarkan berkisar antara 21C dan 30 C. Taburan hujan yang diperlukan adalah sekitar 2000mm (80 in) tersebar di sepuluh bulan, dengan dua bulan cuaca kering untuk berbunga.
This entry was posted on 7:10 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: