Jenis-jenis Vanila
7:44 AM | Author: naturalvanilla
Jenis-jenis Vanila

Dari 110 jenis vanila hanya dua jenis yang digunakan secara komersil - Bourbon Vanila dan Tahiti.


Tahitian vanila (Vanilla Tahitensis)
Nama saintifik: Vanilla Tahitensis

Tahitian vanila adalah nama generik untuk Tahitensis Vanilla. Kepelbagaian ini berasal dari saham tanaman dibawa ke Tahiti, yang mungkin bermutasi di alam liar. Sekarang dianggap sebagai spesies yang berbeza, itu penampilan dan cita rasa yang sangat berbeza dengan Bourbon vanila. Tahitian vanila manis dan buah-buahan dan mengandungi kurang Vanilan alami. Memiliki aroma bunga dan buah yang gemuk dan lembab dari Bourbon vanila.


Bourbon vanila (Vanilla planifolia)
Nama saintifik: Vanilla planifolia
Vanila bourbon adalah nama generik untuk Vanilla planifolia. Didapati di Mexico (tempat kelahiran vanila) setek vanila Bourbon diambil pada tahun 1800an dan tumbuh oleh Perancis perkebunan besar di reunion kemudian dikenali sebagai Ile de Bourbon dengan demikian menjelaskan asal-usul nama itu. Vanila bourbon memiliki rasa vanila biasa kita kenal dan cinta, seperti ais krim, rasa makanan pencuci mulut dan minuman.

Vanila memerlukan tenaga kerja yang rapi dari segi pendebungaan dan sebagainya menjadikan ia tanaman pertanian yang begitu mahal dan berpotensi untuk dijadikan sumber pendapatan yang lumayan.
This entry was posted on 7:44 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: