Teknik Penanaman Vanila
7:22 PM | Author: naturalvanilla
Vanila, tanaman baru yang disebarkan oleh potongan batang dari tanaman keras di lapangan. Anak benih disemai dan diambil dari mana saja di sepanjang batang tanaman tidak kurang daripada 30cm.

Ketika penanaman anak benih vanila, setidaknya dua node yang diperlukan di atas tanah. Tanaman merambat yang baru terikat dengan sokongan sampai akar. Pertama,dua daun batang dikeluarkan dan pemotongan ditanam ke dalam lapisan tanah, baja dan bahan organik..
Pokok vanila merambat dan memanjat pada pokok yang menyokongnya. Jika menggunakan kayu, perlukan tempat yang teduh. Di ladang, yang dikenali sebagai vanillaries, vanila mulai menghasilkan bunga pada sekitar dua hingga tiga tahun. Tanaman mencapai kematangan pada tujuh atau lapan tahun.

Pucuk vanila dipotong sekitar enam bulan sebelum musim berbuah untuk mendorong peningkatan jumlah inflorescences. Hanya bunga-bunga yang berjaya melalui proses pendebungaan akan tergantung ke bawah, menghasilkan buah vanila yang lurus panjang.

Pendebungaan secara manual perlu dilakukan setiap hari bagi memastikan semua bunga menghasilkan buah vanila. Bunga yang tidak berjaya akan gugur selepas 8 jam pembukaan bunga tersebut.

Tempoh vanila berbunga dan boleh dituai sekitar 9 bulan. Buah vanila boleh dituai setelah cukup tempoh matang dan bertukar kekuningan. Buah vanila dipetik dengan atau tanpa pisau.Penanaman yang berjaya dapat menghasilkan 1000 kilogram biji per hektar.


Cara penanaman pokok vanila:-

* Batang yang telah dipotong perlu direndam dalam air selama 3-5 hari sebelum ditanam.
* Perlukan sokongan pokok atau kayu untuk memudahkan pokok merambat dan memanjat.
* Sistem pengairan yang baik dan tanah yang lembap
* Sistem penjagaan dan pembajaan yang sesuai.
* Perlu lokasi yang terbuka untuk pertumbuhan yang lebih cepat.
* Suhu dan kelembapan yang sesuai akan menghasilkan bunga pada musim bunga berikutnya (9-12 bulan).
* Apabila pendebungaan berjaya,buah vanila yang terhasil boleh dipetik dalam tempoh 9 bulan.
|
This entry was posted on 7:22 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: